O pompach hydraulicznych

Dodane: 17-03-2016 19:06
O pompach hydraulicznych /

Tłoczki pompy

Pompa wielotłoczkowa jest urządzeniem hydraulicznym używanym głównie w napędach hydraulicznych. Pompa wielotłoczkowa składa się z kilku lub kilkunastu małych pomp tłokowych umieszczonych w jednym korpusie. Pompy wielotłoczkowe dzielą się na promieniowe (rys. 1) i osiowe (rys. 2). W obydwu przypadkach zasada działania jest ta sama. Tłoczki pompy (1) umieszczone w korpusie (2) opierają się na pochylonej tarczy (3) (w pompie osiowej) lub na mimośrodowym pierścieniu (3) w pompie promieniowej. Obrotowy ruch pierścienia lub tarczy wymusza ruch posuwisto-zwrotny tłoczków co powoduje zasysanie i tłoczenie cieczy. Pompy wielotłoczkowe nie są wyposażone w zawory. Ich rolę spełniają tarcza rozdzielcza (4) w pompie osiowej lub wałek rozdzielczy (4) w pompie promieniowej. Obracają się wraz z pierścieniem lub tarczą przyłaczając przestrzenie robocze cylinderków na przemian do przewodu ssawnego (5) lub tłocznego (6).


pompa hydrauliczna

Pompa hydrauliczna jest urządzeniem (maszyną) służącą do tłoczenia płynów. Takie urządzenia stosowane są najczęściej w systemach hydrauliki siłowej.

Pompa jest elementem napędzającym cały system - tłoczy ona specjalny płyn (olej siłowy) poprzez przewody wysokociśnieniowe do silników hydraulicznych czyli siłowników. To właśnie siłowniki wykonują w systemie całą pracę ale to dzięki pompie są napędzane.

Tak więc pompa jest jednym z najważniejszych elementów.


Co napędza pompy hydrauliczne?

Jak wiemy to właśnie pompa hydrauliczna jest sercem całego systemu hydraulicznego - takie coś jest stosowane na przykłada w koparkach i napędza część roboczą - czyli ramię z łyżką.

Pompa sama w sobie jest bardzo ważna ponieważ tłoczy płyn (olej) do siłowników zapewniając w ten sposób ich napęd. Natomiast sama w sobie napędu nie stanowi - musi być ona napędzana zewnętrznym silnikiem.

W koparkach i innych maszynach budowlanych jak na przykład dźwigi do napędu pomp hydraulicznych stosuje się silniki spalinowe - będące jednocześnie silnikami jazdy. W przemyśle częściej stosowanym napędem są silniki elektryczne - na przykład w prasach hydraulicznych.